Profilaktyka we wrześniu
PROFILAKTYKA W NASZEJ SZKOLE
We wrześniu funkcjonariusze z Komendy Powiatowej Policji w Wadowicach, na co dzień zajmujący się m.in. profilaktyką społeczną i nieletnich spotkali się z uczniami naszej szkoły.
Pierwsze spotkanie odbyło się z najmłodszymi (uczniami klas 0-III- ), podczas którego pani Katarzyna Herma przypomniała o zasadach bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię, prawidłowym zachowaniu się na przejściu dla pieszych, a także zwrócili uwagę na konieczność noszenia elementów odblaskowych. Poruszyli również kwestie dotyczące zasad bezpieczeństwa w kontaktach z obcymi oraz w innych sytuacjach zagrożenia. Klasa I miała okazję przećwiczyć prawidłowe przechodzenie przez jezdnię. W oddziałach przedszkolnych odbyło się osobne spotkanie.
Kolejnym etapem było spotkanie z uczniami klas V-VIII, podczas którego w ramach projektu „Zagrożenia w Sieci – profilaktyka, reagowanie” omówili temat tzw. cyberzagrożeń i skutków jakie może nieść za sobą niewłaściwe korzystanie z Internetu. Informowali o pozornej anonimowości towarzyszącej korzystaniu z sieci jak i również uczulali na negatywne zachowania młodzieży przy korzystaniu z komunikatorów, a w szczególności na zamkniętych grupach.
Najstarsze klasy brały udział w spotkaniu z panią Małgorzatą Hombesch której prelekcja dotyczyła „ odpowiedzialność prawna osób nieletnich oraz zagrożenia, na które narażeni są małoletni. Omówione zostały negatywne zachowania wskazujące na zagrożenie demoralizacją. Jednocześnie wskazano, za jakie czyny nieletni mogą już odpowiadać przed Sądem Rodzinnym i Nieletnich. Poruszono również kwestie uzależnień oraz zagrożeń w Internecie. Podczas spotkań przypomniano podstawowe zasady bezpieczeństwa w ruchu drogowym, a uczniowie otrzymali elementy odblaskowe ufundowane przez szkołę.
Wszystkie spotkania przebiegły w miłej atmosferze, a poruszane tematy cieszyły się dużym zainteresowaniem.
Nasza szkoła również dba , aby co roku był wdrażany nowy program profilaktyczny. Nauczyciele oraz uczniowie uczestniczą w aktualnych kampaniach i programach profilaktycznych, spotkaniach ze specjalistami z różnych dziedzin. Od lat są realizowane rekomendowane programy profilaktyczne. Zajęcia te prowadzone są we wszystkich grupach wiekowych – ich treści i forma dostosowana jest do rozwoju i wieku dzieci. W młodszych klasach są to : „Magiczne kryształy ”, ”Cukierki’, „ Strażnicy Uśmiechów”. Starsze klasy uczestniczą: „Domowi detektywi”, "Cuder”, Golden 5, "Spójrz inaczej" i inne. Od wielu lat nasze klasy biorą udział w wycieczce do Ojcowa –podczas której realizowane są treści profilaktyczne przekazywane przez przewodnika-profilaktyka („Archezja”.)
Projekt ZPB –Bezpieczna szkoła „- kładzie nacisk na bezpieczeństwo uczniów w szkole i naszej okolicy. W ramach projektu realizowane są Kampanie „Odblaskowa szkoła”, :No promil-no problem „
Kolejny rok, w którym musimy się zmierzyć z pandemią- jej zagrożeniami utrudniającymi w pełni realizowanie w/w projektów. Staramy się planować i realizować działania profilaktyczne mające na celu chronić , edukować i wspierać dzieci. Dbając i stosując się do obostrzeń covidowych mamy nadzieję, że uda nam się w tym roku roku szkolnym nadal jak najlepiej realizować ww. programy i dbać o uczniów naszej szkoły.
Profilaktyka to również zajęcia z wychowawcą i pedagogiem szkolnym. Podczas tych spotkań poruszane są aktualne problemy wychowawcze oraz pogadanki, prelekcje, warsztaty mające ustrzec przed niepożądanymi społecznie zachowaniami .
W związku z trwającą pandemią, izolacją dzieci podczas nauczania zdalnego w ubiegłym roku szkolnym realizowane są tzw zajęcia z TUS- trening umiejętności społecznych. Zajęcia oraz indywidualne spotkania z pedagogiem i psychologiem mają na celu poprawić i odbudować relacje między dziećmi.
Trening umiejętności społecznych polega na nabywaniu i podnoszeniu konkretnych zachowań stosowanych do zaistniałej sytuacji, ale także na oduczaniu zachowań niepożądanych i nieadekwatnych. Uczeń w treningu ma nabyć wachlarz nowych, pozytywnych zachowań, które będzie mógł skutecznie wykorzystać w konkretnej rzeczywistej sytuacji ( np.omawianie i pomoc uczniowi w przypadku hejtu, wycofania z grupy rówieśniczej czy niskiej samoocenie )
Uczniowie już w klasach najmłodszych uczą się jak zachować się w trudnych sytuacjach , które mogą je spotkać. Klasa I brała udział w zajęciach na temat kultury zachowania . Zdarza się, że Ci najmłodsi uczniowie używają już wulgaryzmów. Niestety wg nich nie zawsze są słowami niecenzuralnymi. Zajęcia „Bądź cool-turalny „ miały uświadomić jak ważna jest kultura słowa. Wykonaliśmy rysunki- deklaracje i ku przestrodze innych umieściliśmy na gazetce szkolnej.
Klasy II- III –podczas zajęć profilaktycznych omawiały niepożądane zachowania Tymona. Komiks społeczny to kolejna forma dotarcia do dzieci i przekazania im wartościowych treści .Zabawy i ćwiczenia psychologiczne mają na celu integrować dzieci oraz wzmacniać poczucie wartości. Dzieci lubią formę zajęć warsztatowych – niektóre muszą się przełamać , odważyć i uwierzyć , że warto brać aktywnie w nich.
Zajęcia tę uczą w inny –nieszablonowy sposób – dobrych relacji i komunikacji !
Przed nami kolejne wyzwania !