Tutaj powinien być opis

Gimnastka buzi i języka

Gimnastyka buzi i języka - 5 minut ćwiczeń oddechowych każdego dnia

Na całokształt rozwoju dziecka i jego powodzenia szkolne w dużej mierze wpływa mowa. Jest ona atutem

w nawiązywaniu kontaktów społecznych, daje możliwość precyzyjnej komunikacji, stanowi narzędzie
w zdobywaniu informacji, pozwala na wyrażanie własnych sądów, uczuć i upodobań.

Ćwiczenia oddechowe, mają na celu:

- wyrobienie oddechu przeponowego

- poszerzenie pojemności płuc

- rozróżnianie fazy wdechu i wydechu

- wyrobienie umiejętności pełnego i szybkiego wdechu i wydłużenia fazy wydechowej

- mówienia na wydechu

- dostosowania długości wydechu do czasu trwania wypowiedzi

- zsynchronizowania pauz oddechowych z treścią wypowiedzi.

 

Ćwiczenia oddechowe powinno się wykonywać systematycznie, raz lub dwa razy w ciągu dnia.

 

W każdym ćwiczeniu ruchowym przestrzegamy zgodności faz ruchu z fazami oddechowymi:

- przy uniesieniu ramion w górę - wdech nosem

- przy opuszczeniu - wydech ustami

- przy wyproście tułowia - wdech nosem

- przy skłonie - wydech ustami.

 

Zestaw ćwiczeń oddechowych:

Zestaw I

1. Wdech nosem , wydech ustami

2. Głęboki wdech z wypukleniem klatki piersiowej i długi wydech zakończony rozluźnieniem całego ciała

3. Dziecko siedzi ze skrzyżowanymi nogami: wdech z uniesieniem ramion, wydech z opuszczeniem ramion

4. Chłodzenie gorącej zupy na talerzu ( ręce złożone na kształt talerza) - dmuchanie ciągłym strumieniem.

Zestaw II

1. Wdech z wyciągnięciem rąk przed siebie, wydech z opuszczeniem rąk.

2. Wdech wraz z uniesieniem nóg, wydech wraz z opuszczeniem kończyn

3. Dziecko siedzi ze skrzyżowanymi nogami : wdech w pozycji wyprostowanej, wydech przy skłonie
w przód

4. Dmuchanie na kolanie, wycięte z bibuły listki.

Zestaw III

1. Wdech z wyciągnięciem rąk ku górze, wydech z opuszczeniem rąk w dół

2. Wdech z wyciągnięciem rąk za głowę, wydech z opuszczeniem rąk do tułowia

3. Wdech z uniesieniem rąk ku górze w pozycji klęczącej, siad na piętach, wydech ze skłonem
w przód, ręce oparte na podłodze

4. Wdychamy zapach lasu- w staniu obok krzesła ,dzieci wykonują na przemian wdech i wydech. Przy wdechu - stają na palcach i unoszą ręce. Przy wydechu- opadają na całe stopy i opuszczają ręce.

Zestaw IV

1. Wdech z podniesieniem rąk w górę, w bok, wydech ze skłonem w przód

2. Wdech z uniesieniem nóg i wyciągnięciem rąk jak najdalej od siebie, wydech wraz z rozluźnieniem całego ciała

3. Wdech oczy otwarte, wydech z zamknięciem oczu i rozluźnieniem mięśni

4. Dzieci siadają w kole, w środku leży duża obręcz. Każde dziecko otrzymuje kulę z waty i próbuje ją wdmuchać do środka koła. Zabawę powtarzamy 2, 3 razy.

 

Ciekawe ćwiczenia w formie zabawowej :

 

1. "Misie" śpią, oddychają nosem (wdech i wydech nosem).

2. Naśladowanie odgłosu pracującego odkurzacza. Dzieci leżą na plecach, na podłodze, głęboko wciągają powietrze nosem, a następnie wypuszczają buzią, potem naśladują odgłos odkurzacza.

3. Dmuchanie na kuleczki z waty.

4. Wyścigi pudełek. Dzieci dmuchają na pudełka, starając się jak najszybciej przebyć drogę
z jednego końca pokoju na drugi.

5. Chuchanie na zmarznięte ręce.

6. Gwiazdki. Dmuchanie na trzymane przed sobą gwiazdki zawieszone na nitkach.

7. Naśladowanie odgłosów podmuchu wiatru, buczenia trzmieli i śpiewu ptaków.

8. Dmuchanie małych kuleczek z papieru leżących na dywanie. Zdmuchiwanie małych kulek z ręki.

9. Dmuchanie na wiatraczek (sprawdzenie czy się porusza)

10. Lokomotywa oddaje nadmiar pary: ffff lub szszsz.

11. Pociąg stoi gotowy do odjazdu, lokomotywa sapie -pf, pf, pf, pociąg powoli rusza i jedzie coraz szybciej -cz, cz, cz,

12. Wdmuchiwanie piłeczek pingpongowych do bramek - zabawy w parach lub do siebie.

13. Dmuchanie na własną grzywkę.

14. Echo- powtarzanie z prowadzącym sylab: ma, me, mu, mi, my,.

15. Naśladowanie szelestu liści w parku.

16. Puszczanie baniek mydlanych.

17. Gra na trąbce, gwizdkach, flecie.

18. Nakładają kilka kropel farby, a następnie rozdmuchiwanie ich w jednym kierunku.

 

Literatura:

  • "Dbaj o zdrowie" E.Krejner

  • "Minimum Logopedyczne" G. Demel

  • "Domowe zabawy logopedyczne" M. Dembińska