Gimnastka buzi i języka
Na całokształt rozwoju dziecka i jego powodzenia szkolne w dużej mierze wpływa mowa. Jest ona atutem
Ćwiczenia oddechowe, mają na celu:
- wyrobienie oddechu przeponowego
- poszerzenie pojemności płuc
- rozróżnianie fazy wdechu i wydechu
- wyrobienie umiejętności pełnego i szybkiego wdechu i wydłużenia fazy wydechowej
- mówienia na wydechu
- dostosowania długości wydechu do czasu trwania wypowiedzi
- zsynchronizowania pauz oddechowych z treścią wypowiedzi.
Ćwiczenia oddechowe powinno się wykonywać systematycznie, raz lub dwa razy w ciągu dnia.
W każdym ćwiczeniu ruchowym przestrzegamy zgodności faz ruchu z fazami oddechowymi:
- przy uniesieniu ramion w górę - wdech nosem
- przy opuszczeniu - wydech ustami
- przy wyproście tułowia - wdech nosem
- przy skłonie - wydech ustami.
Zestaw ćwiczeń oddechowych:
Zestaw I
1. Wdech nosem , wydech ustami
2. Głęboki wdech z wypukleniem klatki piersiowej i długi wydech zakończony rozluźnieniem całego ciała
3. Dziecko siedzi ze skrzyżowanymi nogami: wdech z uniesieniem ramion, wydech z opuszczeniem ramion
4. Chłodzenie gorącej zupy na talerzu ( ręce złożone na kształt talerza) - dmuchanie ciągłym strumieniem.
Zestaw II
1. Wdech z wyciągnięciem rąk przed siebie, wydech z opuszczeniem rąk.
2. Wdech wraz z uniesieniem nóg, wydech wraz z opuszczeniem kończyn
3. Dziecko siedzi ze skrzyżowanymi nogami : wdech w pozycji wyprostowanej, wydech przy skłonie
w przód
4. Dmuchanie na kolanie, wycięte z bibuły listki.
Zestaw III
1. Wdech z wyciągnięciem rąk ku górze, wydech z opuszczeniem rąk w dół
2. Wdech z wyciągnięciem rąk za głowę, wydech z opuszczeniem rąk do tułowia
3. Wdech z uniesieniem rąk ku górze w pozycji klęczącej, siad na piętach, wydech ze skłonem
w przód, ręce oparte na podłodze
4. Wdychamy zapach lasu- w staniu obok krzesła ,dzieci wykonują na przemian wdech i wydech. Przy wdechu - stają na palcach i unoszą ręce. Przy wydechu- opadają na całe stopy i opuszczają ręce.
Zestaw IV
1. Wdech z podniesieniem rąk w górę, w bok, wydech ze skłonem w przód
2. Wdech z uniesieniem nóg i wyciągnięciem rąk jak najdalej od siebie, wydech wraz z rozluźnieniem całego ciała
3. Wdech oczy otwarte, wydech z zamknięciem oczu i rozluźnieniem mięśni
4. Dzieci siadają w kole, w środku leży duża obręcz. Każde dziecko otrzymuje kulę z waty i próbuje ją wdmuchać do środka koła. Zabawę powtarzamy 2, 3 razy.
Ciekawe ćwiczenia w formie zabawowej :
1. "Misie" śpią, oddychają nosem (wdech i wydech nosem).
2. Naśladowanie odgłosu pracującego odkurzacza. Dzieci leżą na plecach, na podłodze, głęboko wciągają powietrze nosem, a następnie wypuszczają buzią, potem naśladują odgłos odkurzacza.
3. Dmuchanie na kuleczki z waty.
4. Wyścigi pudełek. Dzieci dmuchają na pudełka, starając się jak najszybciej przebyć drogę
z jednego końca pokoju na drugi.
5. Chuchanie na zmarznięte ręce.
6. Gwiazdki. Dmuchanie na trzymane przed sobą gwiazdki zawieszone na nitkach.
7. Naśladowanie odgłosów podmuchu wiatru, buczenia trzmieli i śpiewu ptaków.
8. Dmuchanie małych kuleczek z papieru leżących na dywanie. Zdmuchiwanie małych kulek z ręki.
9. Dmuchanie na wiatraczek (sprawdzenie czy się porusza)
10. Lokomotywa oddaje nadmiar pary: ffff lub szszsz.
11. Pociąg stoi gotowy do odjazdu, lokomotywa sapie -pf, pf, pf, pociąg powoli rusza i jedzie coraz szybciej -cz, cz, cz,
12. Wdmuchiwanie piłeczek pingpongowych do bramek - zabawy w parach lub do siebie.
13. Dmuchanie na własną grzywkę.
14. Echo- powtarzanie z prowadzącym sylab: ma, me, mu, mi, my,.
15. Naśladowanie szelestu liści w parku.
16. Puszczanie baniek mydlanych.
17. Gra na trąbce, gwizdkach, flecie.
18. Nakładają kilka kropel farby, a następnie rozdmuchiwanie ich w jednym kierunku.
Literatura:
-
"Dbaj o zdrowie" E.Krejner
-
"Minimum Logopedyczne" G. Demel
-
"Domowe zabawy logopedyczne" M. Dembińska