Programy profilaktyczne
Nasza szkoła w tym roku przystąpiła i realizuje 3 nowe programy profilaktyczne. Programy te są sfinansowane przez Urząd Miasta Wadowice. Programy te są profesjonalnie opracowane i mają rekomendacje specjalistów krajowych. Ponadto w naszej szkole zostały przeprowadzone zajęcia profilaktyczne w kl.III –IV,VI SP oraz I-III gimnazjum. Zajęcia prowadził gminny koordynator ds. profilaktyki społecznej w Wadowicach, pan Dawid Droździkowski.
Nowe wprowadzone programy profilaktyczne koordynuje pedagog szkolny p.G.Curzydło.
Są to : Program Domowych Detektywów „Jas i Małgosia na tropie”-kl.V
Program ”Spójrz Inaczej A. Kolodziejczyka –kl. V SP i II gim.
Program nauki zachowania –wybrani uczniowie
Wymienione programy są skuteczne , sprawdzone w praktyce i w badaniach ewaluacyjnych, opartych na skutecznych strategiach profilaktycznych. Zespól nauczycieli został rzetelnie przeszkolony na wielogodzinnych szkoleniach i warsztatach. Ponadto w dn.20-21.10.2016 w szkole została przeprowadzona superwizja przez psychologów i trenerów terapeutycznych koordynujących w/w programy. Dla potrzeb edukacyjnych został zrealizowany w naszej szkole krótki film profilaktyczny promujący program PNZ. Pedagog szkolny wraz z nauczycielami realizującymi w swoich klasach ww. programy na bieżąco i wg potrzeb ma kontakt telefoniczny i mealowy z autorami programów.
Program Domowych Detektywów „Jas i Małgosia na tropie”- ma na celu opóźnić inicjację alkoholową wśród nastolatków, zmniejszyć intencje uczniów dotyczące picia alkoholu w przyszłości. Program również w sposób konstruktywny angażuje rodziców. Rodzice w tym programie są traktowani jak partnerzy, z poszanowaniem ich praw zarówno rodzicielskich, jak i prywatności. Uczniowie wraz z liderami rzetelnie przygotowują się do zajęć oraz aktywnie w nich uczestniczą. Program prowadzi Pani psycholog Kamila Szczyrek z Krakowa.
Kolejny program „Spójrz inaczej A. Kołodziejczyka: realizowany jest przez wychowawcę i pedagoga szkolnego w ramach godzin wychowawczych. Program ma na celu kształtowanie osobowości dziecka i wspieranie jego rozwoju. Celem tego programu jest taki wpływ na dziecko, aby radziło sobie lepiej, bez nadmiernego napięcia, z rozwiazywaniem problemów, których dostarcza mu życie, rozumiało siebie, umiało współżyć z innymi i potrafiło również znajdować w samym sobie oparcie w trudnych sytuacjach. Bloki tematyczne są realizowane w 3 -letnich cyklach i obejmują treści -postrzegania siebie i rozumienie swoich uczuć,. Uczestnictwo w grupie, rozwiazywanie problemów, dbanie o zdrowie.
Z wypowiedzi uczniów wynika, iż program się im podoba , zwrócili również uwagę na sposób i formę w jakich są prowadzone zajęcia.
Program PNZ – ma na celu wzmocnić ucznia, zmotywowanie do poprawnego zachowania. Aby poradzić sobie z trudnościami uczniowie potrzebują ufności ze strony ważnych dla nich osób. Dlatego też docenianie postępów (nawet tych najmniejszych) w pracy nad problemowymi zachowani mi oraz świętowanie sukcesów z młodymi ludźmi jest kluczem do trwałej zmiany przy jednoczesnym wzmocnieniu ich poczucia własnej wartości.
Mamy nadzieje, że realizowane programy przyniosą oczekiwane pozytywne efekty .