"Noś odblaski - Świeć przykładem"
W ramach szkolnej akcji „ODBLASKOWA SZKOŁA” przeprowadzonej na przełomie września i października 2016 roku, uczniowie klas 0-IV SP uczestniczyli w tzw. bezpiecznych lekcjach z pedagogiem szkolnym. Uczniowie podczas zajęć dowiedzieli się jak ważne jest noszenie w porze jesienno-zimowej odblasków. Poprzez eksperyment „odblaskowy miś” mogli się przekonać jak ważne jest noszenie odblasków: ubrane w kamizelki odblaskowe dzieci oraz „odblaskowy miś” po zgaszeniu światła był widoczny, a raczej widoczne były jego elementy odblaskowe. Odblask to jeden z najtańszych, najprostszych, a zarazem najłatwiejszy sposób na zwiększenie własnego bezpieczeństwa. W czasie ograniczonej lub wręcz złej widoczności na drodze pieszy, który nie ma żadnego elementu odblaskowego, a często też ubrany jest w rzeczy w ciemnych kolorach, jest po prostu niewidoczny. Kierowca zauważa go z odległości około 20-30 metrów. Prowadząc auto z prędkością 70km/h pokonujemy w sekundę około 19,5 metra. W związku z tym czas, jaki pozostaje kierowcy, by wykonać manewr i uniknąć potrącenia pieszego, który pojawił się nagle przed maską auta, jest niezwykle krótki. Sekundy decydują o tym, czy dojdzie do tragedii. Celem jest uświadomienia zagrożenia jakie pojawia się w sytuacji kiedy przemieszczamy się drogami nieoświetlonymi, bez elementów odblaskowych i stajemy się praktycznie niewidoczni dla kierujących pojazdami.
Uczniowie podczas lekcji z ciekawością oglądali filmy edukacyjne: „Jak bardzo odblaski poprawiają nasze bezpieczeństwo”, ”Małysz świeci przykładem”, „Bezpieczna droga do szkoły” Wysłuchały również spotu oraz piosenki rapera Hioba „Noś odblaski - świeć przykładem”. Prowadząca zajęcia pani G.Curzydło zwróciła uwagę jak ważne jest prawidłowe przechodzenie przez ulicę oraz odpowiednie poruszanie się po drodze gdzie, jak zaznaczyła, nie zawsze jest przejście dla pieszych oraz chodnik.
Dzieci wymyślały rymowanki oraz powtarzały wiersze dotyczące bezpieczeństwa.
Mam światełka odblaskowe
na wycieczce, na spacerze,
kiedy deszcz lub mgła na dworze,
lub gdy jeżdżę na rowerze.
Podsumowaniem zajęć był spacer w okolicach szkoły, uczniowie zwracali uwagę na znaki drogowe, ćwiczyli przejście przez ulicę po tzw. „zebrze” oraz ćwiczyli "przechodzenie, kiedy skończy się chodnik a zacznie pobocze. Uczniowie wówczas powinni przemieszczać się gęsiego, a nie w parach.
Mamy nadzieję, że dzieci chociaż jeszcze małe będą „świeciły przykładem”, pamiętały i nosiły elementy odblaskowe .