"Drewniane skarby" – o edukacji globalnej
30 października br. w naszej szkole odbyło się spotkanie edukacyjne pt. „Drewniane skarby” organizowane w ramach projektu „Odpowiedzialny konsument. Moje codzienne wybory – nasza wspólna sprawa” realizowanego przez Fundację Dzieła Kolpinga z Krakowa. Projekt jest współfinansowany w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.
Piątkowe zajęcia pozalekcyjne dedykowane były uczniom klas IV-VI szkoły podstawowej, a prowadziła je pani Marzena Pawińska animatorka edukacji globalnej, która na co dzień działa w wadowickim Stowarzyszeniu Rodziców i Opiekunów Dzieci Niepełnosprawnych „Dać Szansę".
Przygotowała ona bardzo ciekawy program zajęć, którego głównym tematem był las. Zajęcia były prowadzone przy wykorzystaniu różnorodnych form przekazu: wykład-prelekcja, ćwiczenia w grupach, warsztaty plastyczne – co sprawiło, że dzieci bardzo aktywnie w nich uczestniczyły i w dużym stopniu samodzielnie formułowały tezy i wypracowywały wnioski.
Zajęcia rozpoczęły się od ogólnych informacji o zalesieniu kuli ziemskiej, usytuowaniu lasów na jej powierzchni, o podstawowych funkcjach i znaczeniu lasów dla człowieka oraz o głównych zagrożeniach dla lasów zarówno ze strony człowieka, jaki i przyrody. Aby lepiej zrozumieć zagadnienie zagrożeń, dzieci pracowały samodzielnie w mniejszych podgrupach patrząc na fotografie lasów zniszczonych przez pożar, szkodniki lub wykarczowanych przez człowieka, zastanawiały się jak można uniknąć takich sytuacji i spośród przygotowanych przez prowadzącą gotowych rozwiązań – wybierały te, które pasowały do zagrożeń przedstawionych na fotografiach.
Uczniowie mieli okazję poznać również gatunki drzew: pracowali dwójkami na przygotowanych planszach z obrazami i podstawowymi informacjami o cechach poszczególnych drzew oraz o ich wykorzystaniu w gospodarce człowieka.
A jak w praktyce wprowadzać zasady recyclingu w życie, uczniowie doświadczyli przygotowując własną kartkę okolicznościową przy wykorzystaniu makulatury i innych materiałów wtórnie wykorzystanych.
Na zakończenie uczniowie mieli okazję przedstawić własną ocenę zajęć, określając czy zwiększyła się ich wiedza na temat globalnych współzależności, czy chcieliby w przyszłości uczestniczyć w podobnych zajęciach oraz wskazując, który element spotkania najbardziej przypadł im do gustu.