LUBIMY SPĘDZAĆ CZAS W BIBLIOTECE!


                 Uczniowie bardzo chętnie pomagają w pracach bibliotecznych. Przychodzą przed lekcjami lub po lekcjach i włączają się w porządkowanie księgozbioru: układanie książek na półkach według działów, segregacja czasopism itp. Dzieci przychodzą też do biblioteki poprostu porozmawiać, zwierzyć się ze swoich trosk i podzielić się radościami. Staram się zawsze wszystkich wysłuchać i pomóc, oczywiście w miarę możliwości. Doradzam też jaką książkę wybrać, zgodnie z preeferencjami czytelniczymi uczniów. Zachęcam do obcowania z literaturą i promuję ciekawe książki poprzez czytanie ich fragmentów na zastępstwach za nieobecnych nauczycieli, bądź eksponując książki w "kąciku nowości". Wystawkę bardzo często zmieniamy z pomocą uczennic z klasy VI to jest Klaudii Borgosz i Weroniki Rusinek, tak aby dzieci poznały jak najwięcej tytułów książek.


 

PROJEKT CZYTELNICZY W BIBLIOTECE SZKOLNEJ

"PRZYSTANEK CZYTANKOWO"

 

               W ramach październikowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych rozpoczęłam projekt czytelniczy „Przystanek Czytankowo”, który realizuję z dziećmi z najstarszej grupy przedszkolnej od 28 września 2017 roku. Dzieci przychodzą do biblioteki raz w tygodniu, w czwartek i przez pół godziny organizuję dla nich ciekawe zajęcia czytelnicze. Staram się wybierać takie pozycje, żeby dzieci się nie nudziły lecz miały zapewnioną rozrywkę i były aktywne. Najczęściej są to krótkie opowiadania i wierszyki z dużą dawką humoru. Dzieci się rozluźniają i łączą kontakt z książką i biblioteką szkolną z czymś przyjemnym. Dodatkowo w każdym tygodniu nagradzam najbardziej aktywnych uczestników zajęć, wręczając im plakietki z napisem „Przyjaciel książki”. Dzieci noszą przypinkę przez cały tydzień i na kolejnych zajęciach przekazują ją innym uczniom, którzy na nią zasłużą. Dzięki tej zabawowej formie zajęć czytelniczych dzieci przychodzą do biblioteki chętnie i wychodzą z niej zadowolone. Mam nadzieję, że realizacja tego projektu sprawi, że zaszczepię w nich zamiłowanie do czytelnictwa. 

ZOBACZ ZDJĘCIA

 

KONSPEKT LEKCJI BIBLIOTECZNEJ W KLASIE III GIMNAZJUM 

W RAMACH MOBILNOŚCI KADRY EDUKACJI SZKOLNEJ

Z WYKORZYSTANIEM CZASOPISMA POLSKO- ANGIELSKIEGO

NATIONAL GEOGRAPHIC „ODKRYWCA”


Opracowała: Bogumiła Kowalczyk- nauczyciel bibliotekarz

 

Temat: Poznajemy czasopismo dwujęzyczne „Odkrywca” i tłumaczymy wybrane artykuły.

Data przeprowadzenia lekcji: 27 lutego 2018 r.

klasa: III gimnazjum

liczba uczniów: 16

Cele:

Po zajęciach uczeń:

  • Umie uzyskać informacje z czasopisma na temat jego zawartości, odbiorcy, zespołu redakcyjnego, częstotliwości ukazywania się,
  • Pamięta zasady ortografii obowiązujące w tytułach czasopism,
  • Potrafi znaleźć główne myśli zawarte w artykule i dodatkowo umie przetłumaczyć z języka angielskiego na język polski,
  • Poszerza i utrwala słownictwo z języka angielskiego,
  • Próbuje dzielić się poznanymi wiadomościami,
  • Poszerza wiedzę z różnych przedmiotów, sięgając po czasopismo z biblioteki szkolnej.

Przebieg lekcji:

  • Każdy uczeń otrzymuje 1 egzemplarz czasopisma „Odkrywca”- różne numery tego samego periodyku,
  • Określany jest odbiorca oraz zawartość ,
  • Przy okazji nauczyciel przypomina regułę dotyczącą pisowni tytułów czasopism /na podstawie słownika ortograficznego/,
  • Uczniowie wyszukują informacje na temat redagowania pisma, korzystając ze stopki redakcyjnej,
  • Każdy uczeń wybiera jeden artykuł w języku angielskim i tłumaczy jego treść na język polski,
  • W dalszej kolejności uczeń sporządza notatkę z przetłumaczonego artykułu zwracając uwagę na to aby się podpisać, napisać tytuł i numer czasopisma, tytuł, autor oraz stronę tłumaczonego artykułu,
  • Kilkoro uczniów przedstawia wynik samodzielnej pracy,
  • Oceny merytorycznej dokonuje nauczyciel anglista.

 

Podsumowanie:

             Magazyn National Geographic Odkrywca to jedyny na rynku polsko-angielski magazyn popularnonaukowy dla starszych uczniów szkoły podstawowej. Tworzy go zespół ekspertów edukacji i popularyzacji nauki. Świat zwierząt, roślin, ekologia, archeologia i odkrycia geograficzne to tematy najczęściej poruszane na łamach.

Dwujęzyczność to wyróżnik National Geographic Odkrywca. Treści w języku angielskim dostosowane są poziomem trudności do umiejętności czytelników i przenikają się z tekstami w języku polskim. Takie zestawienie ośmiela dzieci do czytania w języku obcym.

National Geographic Odkrywca to mądra lektura, która buduje wiedzę ogólną dziecka. 

  • magazyn dwujęzyczny
  • 7 artykułów o tematyce przyrodniczej i historycznej
  • świetne, realistyczne zdjęcia
  • przystępnie napisane teksty o wysokiej jakości merytorycznej
  • mnóstwo ciekawostek

Przeprowadzając ww. lekcję biblioteczną chciałam uzmysłowić uczniom, że warto sięgać po czasopisma fachowe, które oferuje biblioteka szkolna aby poszerzyć swoją wiedzę, dotrzeć do aktualnych informacji, przygotować referat, a w przypadku czasopism dwujęzycznych poszerzyć i utrwalić słownictwo z języka obcego.

 ZOBACZ ZDJĘCIA


Zajęcia w bibliotece  z dziećmi z "zerówki" w ramach projektu "Mobilność kadry edukacji szkolnej" z wykorzystaniem książki D. Strzemińskiej

"Co kraj to obyczaj"5 KWIECIEŃ 2018 R.

 

                    W ramach projektu czytelniczego „Przystanek Czytankowo”, który realizuję w tym roku szkolnym z dziećmi z zerówki, wykorzystałam wiersze Doroty Strzemińskiej- Więckowiak pt.  ”Co kraj to obyczaj” aby wybrać się z dziećmi w niesamowitą „podróż” po niektórych krajach europejskich i przybliżyć im ich kulturę, obyczaje, zabytki oraz przysmaki kulinarne. Po głośnym przeczytaniu wiersza pt. „Francja- elegancja” dzieci zapamiętały, że Francja jest znana na całym świecie z mody i perfum, zobaczyły jak wygląda słynna Wieża Eiffla oraz poznały menu Francuzów- żabie udka, ślimaki, homary, kraby, raki i inne. Kolejny omawiany wiersz miał tytuł „Ognista Hiszpania”, która od dzisiaj będzie się dzieciom kojarzyła z corridą, bitwą pomidorową, tańcem flamenco, piłką nożną, a dla smakoszy- tortillą, ośmiorniczkami, pikantnymi papryczkami oraz cudownym klimatem. Wiersz pt. „Włoska przygoda” wprowadził dzieci w klimat włoskiej kuchni- spaghetti, pizza, pyszna kawa, a także zapraszał do zwiedzenia rzymskiego Koloseum, gdzie dawniej odbywały się walki gladiatorów, podziwiania krzywej wieży w Pizie i opłynięcie bajecznej Wenecji gondolą. Na zakończenie dzieci wysłuchały wiersza pt. „Królewska Anglia”- poznały główne atrakcje Londynu: Big Ben, Muzeum Figur Woskowych, katedry, opactwa, zamki i twierdze, piętrowe autobusy, czerwone budki telefoniczne i inne. Wiedzą już, że głową państwa jest królowa Elżbieta a ulubiony sport Anglików to krykiet. Już dzieci nie zdziwi fakt, że typowym napojem w Anglii jest herbata a deserem pudding. Na następnych zajęciach dzieci będą miały za zadanie wykonać ilustracje do przeczytanych wierszy oraz wykorzystam prezentację multimedialną aby im utrwalić poznane wiadomości.

ZOBACZ ZDJĘCIA

 

 

„ ALL OF EUROPE READS TO KIDS”

UROCZYSTE PASOWANIE NA CZYTELNIKA POŁĄCZONE Z OBCHODZONYM 23 KWIETNIA

ŚWIATOWYM DNIEM KSIĄŻKI

nauczyciel bibliotekarz- Bogumiła Kowalczyk

 

                  We wtorek, 17 kwietnia 2018 roku, W Szkole Podstawowej nr 2 w Choczni odbyło się uroczyste pasowanie uczniów klasy pierwszej na czytelnika biblioteki szkolnej. Jest to impreza czytelnicza, która już na stałe wpisała się w kalendarz biblioteczny. Zaproszona została pani dyrektor, nauczyciele i rodzice. Uczniowie klasy V pod kierunkiem nauczyciela bibliotekarza zaprezentowali przestawienie pt.”Bajkowy pociąg”, w którym byli  przebrani za znane bajkowe postacie : Czerwony Kapturek, wilk, Baba Jaga,  Jaś i Małgosia , wesołe krasnoludki i inne. Wcześniej wszyscy aktorzy wspólnie recytowali znany wiersz Juliana Tuwima pt. „Lokomotywa”. Na gazetce były zamieszczone 2  plakaty: ”CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM” oraz „ ALL OF EUROPE READS TO KIDS” oraz napis: WE LIKE TU READ!!!  Były także słowa zawiązane z książką i biblioteką po polsku i po angielsku.  Po części artystycznej uczniowie powtarzali tekst przyrzeczenia : „My uczniowie pierwszej klasy uroczyście przyrzekamy, że będziemy kochać książki, umrzeć z nudów im nie damy!!!” . Następnie pani bibliotekarka uroczyście pasowała każdego pierwszaka na czytelnika biblioteki szkolnej, po czym uczniowie z klasy V rozdali im pamiątkowe zakładki, kolorowe notesiki oraz cukierki. Na zakończenie pani Bogumiła Kowalczyk przeczytała na głos krótką książeczkę pt. „Franklin i książka z biblioteki”, w której poruszana była kwestia poszanowania książek i konieczności zwrócenia ich do biblioteki zaraz po przeczytaniu. Dzieci słuchały uważnie i pięknie odpowiadały na pytania związane z treścią książki. Po przedstawieniu nowi czytelnicy zostali zaproszeni do wypożyczalni w celu zaznajomienia ich z regulaminem obowiązującym każdego użytkownika biblioteki szkolnej. Dodatkową atrakcją było zaznajomienie dzieci z nowymi książeczkami  w języku angielskim zakupionymi do biblioteki szkolnej w ramach projektu „Mobilność Kadry Edukacji Szkolnej”. Możemy się już poszczycić całkiem okazałym zbiorkiem w naszej strefie „English Zone”. Najnowsze tytuły to między innymi: „Bajki po polsku i po angielsku”, „Angielski dla chłopców”, „Angielski dla dziewczynek”, „Język angielski w krzyżówkach i grach słownych”, „Harry the dogs Adventures”, „A funny family” z serii Polly and Holly i wiele innych. Będą one wykorzystywałne na zajęciach czytelniczych z uczniami w różnym wieku.

Uroczystość pasowania na czytelnika połączono ze Światowym Dniem Książki obchodzonym 23 kwietnia.  Dziękujemy rodzicom za obecność na tej uroczystości i prosimy o motywowanie swoich dzieci do tego aby jak najczęściej przychodziły do biblioteki i czytały bo:

„Książki to najlepsi nasi przyjaciele, nie wyśmieją, nie zdradzą a nauczą wiele!!!”


 ZDJĘCIA


Szkolny konkurs recytatorski

                       W dniu 24 maja odbył się szkolny konkurs recytatorski. Uczniowie pięknie recytowali wiersze oraz fragmenty prozy. Najmłodsze dzieci przyniosły również różne rekwizyty związane z tematyką swoich wystąpień, aby ich przekaz był bardziej wiarygodny. Wszyscy bardzo dobrze sie przygotowali i doskonale wczuli w swoje role. To była prawdziwa uczta dla wszystkich koneserów literatury. 

 

Jury w składzie: p. Bogumiła Kowalczyk, p. Grażyna Curzydło, p. Anna Wolanin wyłoniło zwycięzców w trzech kategoriach.  

 

Klasy I-III

 

  1. miejsce ex aequo: Sandra WiercimakAndrzej Guzdek

 

wyróżnienie: Szymon Dziedzic

 

Klasy IV – VI

 

  1. miejsce: Dawid Ryba
  2. miejsce: Szymon Wiercimak
  3. miejsce: Justyna Jarosz

 

wyróżnienie: Alicja Koczur

 

wyróżnienie: Mikołaj Iwański

  

Klasa VII oraz II i III gim.

 

  1. miejsce: Weronika Bryndza
  2. miejsce: Martyna Mikołajczak
  3. miejsce: Anna Wiercimak

 

wyróżnienie: Wiktoria Guzdek

 

12 czerwiec 2018 13:00

 

Spotkanie z autorem w ramach akcji Cała Polska Czyta Dzieciom

          We wtorek 5 czerwca 2018 roku uczniowie z klasy IV b i V wraz z wychowawcami oraz pedagogiem szkolnym odwiedzili Bibliotekę Publiczną w Wadowicach. W ramach ogólnopolskiej akcji Cała Polska czyta dzieciom biblioteka zorganizowała tydzień głośnego czytania pod hasłem „Kobiety z pasją czytają dzieciom”. Nasza grupa uczestniczyła w spotkaniu autorskim z panią Joanną Szarańską, która od dwóch lat zajmuje się pisaniem książek o tematyce kryminalnej z wątkiem komediowym. Są to głównie książki dla dorosłych ale pozbawione elementów przemocy. Przez tak krótki okres swojej twórczości napisała już 7 całkiem sporych powieści, z czego 5 zostało wydanych a dwie wkrótce się ukażą na rynku wydawniczym. Pani Joanna przez 45 minut czytała dzieciom książkę pt. „Tajemnica diamentów” z ulubionej przez dzieci serii Biuro Detektywistyczne Lassego i Mai. Uczniowie z uwagą wysłuchali treści książki a następnie zadawali autorce mnóstwo pytań związanych z jej pasją ale nie tylko. Dowiedzieliśmy się, że pisarka pochodzi z Przytkowic, niedaleko Wadowic i dlatego akcja jej książek głównie rozgrywa się w Wadowicach, Kalwarii i okolicach. Bardzo lubi czytać a jej marzeniem są podróże. Pod koniec spotkania uczniowie tak się rozkręcili, że pytaniom nie było końca.

WARTO CZYTAĆ DZIECIOM!!!