Diagnoza problemów

 

 

1. Nieprawidłowe odżywianie.

Na podstawie przeprowadzonych w społeczności szkolnej obserwacji i diagnozy (ankiety skierowane do uczniów, nauczycieli, pracowników niepedagogicznych i rodziców) stwierdzono, że duża grupa dzieci dokonuje niewłaściwych wyborów produktów spożywczych, popełniając znaczne błędy żywieniowe. Panie pracujące w kuchni zauważyły, że dzieci bardzo często pozostawiają na talerzu nietknięte surówki, a dodawane do posiłku owoce nie są przez nich  zjadane. Nauczyciele podczas przerw zaobserwowali, że uczniowie zamiast  kanapek przyrządzanych w domu, owoców czy warzyw- wolą spożywać drożdżówki, pączki, batony i inne bezwartościowe łakocie zakupione najczęściej w sklepiku szkolnym, bądź w lokalnym sklepie. Panie sprzątające szkołę zgłaszały, że przyniesione przez dzieci drugie śniadania były wyrzucane do kosza .

 

 skutkizlegoodzywiania.jpg [300x268]

 

 2. Bierny sposób spędzania wolnego czasu.

Podsumowując wyniki uzyskane w trakcie badań sondażowych, nasuwa się wniosek, iż sposób wykorzystania czasu wolnego przez młodszych uczniów nie jest zadowalający. Przewaga zajęć prowadzących dziecko do bierności i uczących konsumpcyjnego stosunku do życia nie budzi optymizmu. Warto więc pomyśleć o bardziej planowej i świadomej działalność szkoły ,w zakresie aktywnego spędzania  czasu wolnego, a także pedagogizacje rodziców w tym względzie. Bardzo duża ilość dzieci spędza większość czasu w domu przed telewizorem lub komputerem, co wywołuje u nich problemy z zaśnięciem ,częste bóle głowy, zmęczenie, kłopoty z porannym wstawaniem, brak apetytu, otyłość.

 

tv.jpg [300x225]


3. Niewystarczająca dbałość o higienę osobistą i higienę otoczenia.

Znacznym problemem zauważalnym w naszej szkole jest niewystarczająca dbałość dzieci o higienę osobistą i higienę otoczenia. Zdarza się, że w klasach wyczuwa się przykre zapachy. Istnieje problem zachowania czystości w toaletach (zwłaszcza u chłopców), a higiena osobista niektórych uczniów jest niewłaściwa. Higiena osobista to nie tylko komfort codziennego życia – naszego i cudzego, bowiem to, że my zachowujemy zasady higieny osobistej w swoim życiu, zdecydowanie innym ułatwia przebywanie w naszym towarzystwie. Kiedy jesteśmy czyści to jesteśmy zdrowi. Z brudu, nieczystości i braku higieny wynika wiele chorób. Dlatego też aby zachowywać higienę osobistą powinniśmy zwracać na nią uwagę. Zdrowe odżywianie się ma także związek z higieną. Chodzi tutaj przede wszystkim o higieniczne przechowywanie produktów i mycie ich zanim je przyrządzimy lub spożyjemy, mycie rąk przed każdym posiłkiem, zwłaszcza kiedy było się wcześniej w toalecie. O tym wszystkim wciąż zapominają nasi wychowankowie. Brudne włosy, uszy i paznokcie nie są rzadkością.  Niestety uczniowie nie mają też nawyku przebierania się po lekcjach w-fu i idą na kolejne lekcje, wracają do domu w przepoconych ubraniach. Należy uczulać uczniów, aby przestrzegali podstawowych zasad higieny  już od najmłodszych lat. 

 

brudne_rece.png [300x307]


4. Niska kultura osobista i brak grzeczności na co dzień.

Uprzejmość i ogłada towarzyska ułatwiają stosunki z ludźmi, świadczą o naszej kulturze osobistej. Najbardziej widocznym sprawdzianem kultury człowieka jest jego zachowanie w miejscach publicznych, w tym także w szkole. Na porządku dziennym są wulgarne słowa, brak szacunku dla dorosłych i siebie nawzajem, przepychanki w kolejce do sklepiku czy jadalni. Nie wszyscy używają używa słów: proszę, dziękuję, przepraszam, mimo iż często zwraca się dzieciom na to uwagę. Dużą rolę w tym zakresie powinni odgrywać dorośli i dawać  dobry przykład swoim zachowaniem. Nie możemy wymagać od dzieci czegoś, czego sami nie robimy. Jeżeli dzieci widzą, że kłaniamy się sąsiadom, że okazują szacunek starszym, w domu obecne są na co dzień zwroty grzecznościowe – na pewno będą naśladowały te zachowania. 

Wychowamy kulturalnych, młodych ludzi tylko wtedy, gdy wpoimy im w dzieciństwie zasady dobrego zachowania.” Czego Jaś się nie nauczy, tego Jan nie będzie umiał”. To rodzice są najważniejszymi osobami kształtującymi zachowanie dziecka. Nauczyciele i okoliczności mogą modyfikować lub wzmacniać ich zachowanie. Podjęte w tym zakresie działania nauczycieli i rodziców mogą przynieść oczekiwane efekty.


agresja1.jpg [300x319]

 

Wymienione problemy skłoniły nas do zaplanowania i realizacji działań w następujących obszarach:

  1. Prawidłowe odżywianie
  2. Aktywny sposób spędzania wolnego czasu
  3. Dbałość o higienę osobistą i higienę otoczenia
  4. Grzeczność na co dzień, a nie od święta